Πρασσάς στον heatradio.gr: «Θα είναι δυσκολότερο το δεύτερο lock down…»
Written by Μελίνα Ντισλιάν on 03/10/2020
Για τον τομέα της εκπαίδευσης αλλά και για το πόσο πολύ έχει επηρεαστεί εν μέσω COVID-19, μίλησε στον www.heatradio.gr ο Κώστας Πρασσάς. Ο υπεύθυνος φιλολογικών σπουδών του φροντιστηρίου «Άνοδος», αναφέρθηκε στις πρώτες μέρες του φετινού σχολικού έτους, σχολίασε τα αποτελέσματα της τηλεδιάσκεψης, ενώ τόνισε πως ένα δεύτερο lock down, θα είναι πολύ πιο δύσκολο από ότι το πρώτο.
Κύριε Πρασσά, μία αβέβαιη και περίεργη χρονιά έχει ξεκινήσει για καθηγητές και μαθητές. Πώς ήταν οι πρώτες μέρες του σχολικού έτους;
«Μέχρι στιγμής θεωρώ ότι ξεκινήσαμε ομαλά. Ακολουθούμε συστηματικά όλα όσα μας έχουν υποχρεώσει να κάνουμε και η μάσκα δεν λείπει πλέον από κανένα καθηγητή και μαθητή. Γενικά υπάρχει ένα κλίμα ότι η προσπάθεια που κάνουμε θα έχει αποτέλεσμα και θα μπορούμε να μείνουμε προστατευμένοι από τον ιό και την εξάπλωσή του. Σίγουρα δεν σας κρύβω ότι υπάρχει προβληματισμός λόγω των αυξανόμενων κρουσμάτων – για το τι θα συμβεί αν νοσήσει κάποιος μαθητής ή καθηγητής – υπάρχει και ανασφάλεια, αλλά δεν παύουμε να αισιοδοξούμε. Είμαστε υποχρεωμένοι να είμαστε αισιόδοξοι».
Τα παιδιά πόσο έχουν επηρεαστεί από αυτή την κατάσταση;
«Τα παιδιά το βιώνουν όλο αυτό με έναν δικό τους μοναδικό τρόπο. Από τη μία δεν έχουν αυτή την ανασφάλεια που έχουμε εμείς οι μεγαλύτεροι, γιατί ξέρουν πως η νεολαία δεν νοσεί βαριά. Δεν έχουν τόσο μεγάλη αίσθηση του κινδύνου, ωστόσο το αντιμετωπίζουν ψύχραιμα, ώριμα και πάντα ακολουθώντας τους κανόνες προστασίας».
Το μέλλον των φετινών εισαγωγικών εξετάσεων τους απασχολεί καθόλου;
«Θεωρώ πως ακόμα είναι νωρίς για να σκεφτούν τα παιδιά τόσο μακροπρόθεσμα. Είμαστε στην αρχή τους σχολικού έτους και η σκέψη αυτή μοιάζει μακρινή. Ωστόσο δεν σας κρύβω πως αν η τωρινή ανασφάλεια συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, τότε ναι θα έχουνε έντονο προβληματισμό για το μέλλον των φετινών εισαγωγικών εξετάσεων. Ειδικά τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου».
Να υποθέσω πως οι γονείς αγχώνονται και προβληματίζονται περισσότερο από τα παιδιά;
«Θεωρώ πως ναι. Τόσο οι γονείς όσο και οι καθηγητές έχουν περισσότερο άγχος για το μέλλον της φετινής χρονιάς, γιατί αντιλαμβάνονται αλλιώς τα πράγματα και βλέπουν και μακροπρόθεσμα τις επιπτώσεις ενός – για παράδειγμα – δεύτερου lock down. Οι μεγάλοι έζησαν πιο έντονα την πανδημία και αντιλήφθηκαν άμεσα τις αλλαγές που θα έρθουν στην καθημερινότητά τους».
Μιλώντας για το lock down, υπάρχουν έντονα σενάρια για δεύτερο κλείσιμο των σχολείων και των φροντιστηρίων, πιθανότατα τον Οκτώβριο. Είστε έτοιμοι για ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
«Ο τρόπος για να διαχειριστούμε ένα δεύτερο lock down, υπάρχει… δοκιμάστηκε… και θεωρώ ότι όσο μπορέσαμε ανταπεξήλθαμε. Ακόμα και όσοι δεν ήταν έτοιμοι μπόρεσαν να προετοιμαστούν και να εξοικειωθούν με τα νέα δεδομένα των τηλεδιασκέψεων. Ο τρόπος για να αντιμετωπίσουμε ένα δεύτερο κλείσιμο των σχολείων υπάρχει και είναι εφικτός να δουλέψει. Ωστόσο δεν είναι επιθυμητός».
Διδασκαλία στο φροντιστήριο VS διδασκαλία μέσω τηλεδιάσκεψης…
«Η διδασκαλία μέσω τηλεδιάσκεψης είναι ένα μέτρο αναγκαίο, αλλά σε καμία περίπτωση επιθυμητό. Διαφορετικά η λογική της εκπαίδευσης θα στηριζόταν στην διαδικτυακή εκπαίδευση και όχι στη δια ζώσης. Θα πρέπει να ξέρετε πως η αλληλεπίδραση είναι πολύ σημαντική στο εκπαιδευτικό έργο, ειδικά όταν υπάρχουν υψηλοί στόχοι και μεγάλες προσδοκίες, όπως είναι οι εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Είδαμε πως το σύστημα αυτό λειτούργησε την περασμένη χρονιά, ανταποκριθήκαμε σε αυτή την πρόκληση της τηλεδιάσκεψης, αλλά δυστυχώς οι επιδόσεις εμφανώς και επηρεάστηκαν».
Μιλάτε για τις πολύ χαμηλές βάσεις που υπήρξαν;
«Ακριβώς. Οι επιδόσεις ήταν πολύ κακές και τα ποσοστά εισαγωγής σε πολλές σχολές ήταν ιστορικά χαμηλά. Αυτό δείχνει πως αν και τα παιδιά είχαν περισσότερο χρόνο για μελέτη και δεν έχασαν μαθήματα, δεν μπόρεσαν να λειτουργήσουν όπως θα λειτουργούσαν σε μία παράδοση μαθήματος δια ζώσης. Η τηλεδιάσκεψη δεν απέδωσε, όπως θα απέδιδε το μάθημα από το σχολείο και το φροντιστήριο. Είδαμε όλοι τι έγινε φέτος με τις βάσεις ακόμα και σε σχολές όπως η ιατρική. Ήταν ραγδαία και εντυπωσιακή η πτώση τους».
Ένα δεύτερο lock down πιστεύετε ότι θα είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο να το διαχειριστείτε, σε σχέση με το πρώτο;
«Θα σας πω το εξής… το πρώτο lock down το αντιμετωπίσαμε σαν κάτι το πρωτόγνωρο, που θα το ζούσαμε για μία φορά και θα τελείωνε. Την πρώτη φορά δοκιμαστήκαμε και πετύχαμε. Ωστόσο τώρα τα πράγματα θα είναι διαφορετικά και πολύ πιο δύσκολα. Και ο λόγος είναι επειδή το lock down επαναλαμβάνεται και θα υπάρχει ο φόβος για περισσότερες επαναλήψεις στο μέλλον. Θα ζούμε με τον φόβο ότι μπορεί να υπάρξει ξανά και ξανά κλείσιμο των σχολείων και αυτό σίγουρα είναι κάτι που θα επηρεάσει τόσο την ψυχολογία των μαθητών όσο και τη δική μας δουλειά. Θα υπάρχει ένας μόνιμος φόβος, μία ανασφάλεια και ένα άγχος για το τι θα ακολουθήσει μετά από ένα δεύτερο ή τρίτο ή τέταρτο lock down».
Πως θα χαρακτηρίζατε το άνοιγμα των σχολίων με αυτά τα μέτρα και τους συγκεκριμένους κανονισμούς;
«Θεωρώ πως δεν μπορούσε να γίνει κάτι άλλο τη δεδομένη στιγμή. Γιατί μπορεί στην Ελλάδα θέμα προσωπικού, για να καλύψει θέσεις δασκάλων και καθηγητών να μην υπάρχει (έχουμε αφθονία), ωστόσο ήταν αδύνατον με τα τωρινά δεδομένα, να διπλασιαστούν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές. Αυτό θα ήταν το ιδανικό… περισσότεροι εκπαιδευτικοί και λιγότερα παιδιά σε κάθε τμήμα. Καλύτερο μάθημα γίνεται σε μία αίθουσα με δέκα παιδιά, παρά σε μία αίθουσα με είκοσι. Ωστόσο τώρα δεν υπήρχαν οι δυνατότητες για κάτι τέτοιο. Αν ερχόταν δηλαδή ο Σεπτέμβριος και έλεγαν πως αυξάνονται εκπαιδευτικοί και τμήματα, ενώ ταυτόχρονα μειώνονται τα παιδιά στις τάξεις, θα ήταν μία έκπληξη που κανείς δεν θα περίμενε. Στο μέλλον ίσως και να γίνει, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς…»
Η χρήση μάσκας δίχασε πολλούς. Εσείς τι άποψη έχετε;
«Η μάσκα είναι απαραίτητη, βοηθάει αλλά δεν λύνει όλα τα προβλήματα. Μέχρι να βρεθεί όμως το εμβόλιο, αυτό το βοήθημα έχουμε και με αυτό θα πορευτούμε. Δυστυχώς όμως δεν εξαρτώνται όλα από εμάς. Είδαμε το καλοκαίρι τι έγινε στη χώρα μας, όπου η καλοκαιρινή περίοδος ξεκίνησε με ελάχιστα κρούσματα και πολύ καλά δεδομένα, ωστόσο τα πράγματα ξέφυγαν και πήραν άλλη τροπή».
Μία συμβουλή που θα δίνατε σε γονείς και μαθητές;
«Πρέπει να μείνουμε όλοι ψύχραιμοι. Να κάνουμε τη δουλειά μας ο καθένας όσο καλύτερα μπορεί – είτε σε επίπεδο προετοιμασίας και μελέτης είτε σε επίπεδο πρόληψης – και να τηρούμε όλοι τα μέτρα προστασίας. Αν μείνουμε πιστοί σε αυτό το μοτίβο και λειτουργούμε υπεύθυνα, έχουμε κάθε λόγο να αισιοδοξούμε».
Τέλος, ποιο είναι το μήνυμα που θα περάσουν στους μαθητές οι καθηγητές του φροντιστηρίου «Άνοδος»;
«Το μήνυμά μας είναι το εξής: η εκπαίδευση δε σταματά ποτέ. Έχουν ήδη ανακοινωθεί θέματα για την εξεταστέα ύλη και έχει ενταχθεί πλέον και τράπεζα θεμάτων για την Α΄ Λυκείου. Προχωράμε στην κανονικότητά μας. Η επόμενη μέρα θα έρθει και θα μας βρει να διαχειριζόμαστε οποιαδήποτε πρόκληση μας παρουσιαστεί. Τα παιδιά θα συνεχίσουν να προετοιμάζονται για το μέλλον και εμείς θα είμαστε δίπλα τους σε αυτή την προσπάθεια».