Νίκος Γεωργιάδης: «Η κανονικότητα στα καταστήματα μας, θα επανέλθει μόλις ο κόσμος νιώσει ασφαλής»
Written by Μελίνα Ντισλιάν on 14/12/2020
Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020… ο Στέλιος Πέτσας, στην καθιερωμένη ενημέρωσή του προς τους πολίτες, ανακοινώνει τη συνέχιση αναστολής της λειτουργίας των χώρων εστίασης, μέχρι και τις 7 Ιανουαρίου. Μία απόφαση που δυστυχώς πολλοί περίμεναν και δεν διαψεύστηκαν. Ο Νίκος Γεωργιάδης, Πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Εστιατορίων Καφέ – Μπαρ Αλεξανδρούπολης και Έβρου, μίλησε στον Heat Radio για τα όσα έχει βιώσει ο χώρος της εστίασης, τους τελευταίους μήνες. Σχολίασε τις αποφάσεις της Κυβέρνησης, αναφέρθηκε στο πότε θα επιστρέψουμε στην καθημερινότητά μας, ενώ δεν έκρυψε και τους φόβους του για το μέλλον.
Κύριε Γεωργιάδη, αν σας ζητούσε κανείς να δώσετε έναν τίτλο για το 2020, ποιος θα ήταν αυτός;
Επαν-εστίαση της ζωής…
Για ποιο λόγο θα δίνατε αυτόν τον τίτλο;
Αυτόν τον τίτλο θα τον έδινα, γιατί το 2020 είναι μία χρονιά που εστιάσαμε σε πράγματα και καταστάσεις, που μέχρι τώρα δεν μας είχαν περάσει από το μυαλό. Για να γίνω πιο σαφής με ένα παράδειγμα, σαν άνθρωποι είχαμε ξεχάσει το πόσο σημαντική είναι μία αγκαλιά, ένα άγγιγμα, ακόμα και η ελευθερία του να βγαίνω έξω όποτε θέλω και ότι ώρα θέλω. Νομίζω λοιπόν ότι μετά από όλη αυτή την πανδημία, θα επανεστιάσουμε σε απλά πράγματα που τα είχαμε δεδομένα.
Δεύτερο lockdown και η εστίαση δέχεται ίσως το μεγαλύτερο πλήγμα. Περιμένατε μία δεύτερη καραντίνα;
Η αλήθεια είναι ότι με την εικόνα που είχαμε από το εξωτερικό, έδειχνε ότι προς τα εκεί οδεύουμε, άρα ναι την περιμέναμε και ήμασταν οι πρώτοι σαν επαγγελματίες αλλά και Σωματείο που λέγαμε ότι θα κρατήσει και πολύ! Η υγεία είναι το πολυτιμότερο αγαθό και οι επαγγελματίες του κλάδου με την κίνηση τους να προτείνουν οι ίδιοι να μείνουν κλειστά, σε μία περίοδο που τα καταστήματα κάνουν έως και το 50% του τζίρου της χρονιάς, δείχνει την υπευθυνότητα και την ευθύνη που έχουν απέναντι στους πελάτες τους αλλά και το κράτος.
Ήσασταν προετοιμασμένοι σαν κλάδος, για κάτι τέτοιο;
Όσο καλά και να προετοιμαστείς για κάτι τέτοιο ποτέ δεν είσαι απόλυτα έτοιμος. Σίγουρα ήμασταν πιο προετοιμασμένοι από το πρώτο lockdown και πιο συνειδητοποιημένοι. Δεν έλειψε και δεν λείπει όμως ο προβληματισμός για την επόμενη μέρα γιατί πίσω από εμάς υπάρχουν οικογένειες και προσωπικό, άρα ότι αποφάσεις παίρνουμε, επηρεάζουνε ζωές κι άλλων.
Κλειστοί χώροι εστίασης – ανοιχτά μαγαζιά λιανεμπορίου… πως σχολιάζετε αυτή την απόφαση;
Με τον τρόπο που είναι ανοιχτά τα μαγαζιά λιανεμπορίου (ελάχιστοι πελάτες, αυστηρά μέτρα και αγορές με click away) δεν νομίζω ότι επηρεάζεται πολύ ο χώρος της εστίασης. Η λειτουργία αυτών των δύο κλάδων νομίζω ότι είναι αλληλένδετη… δηλαδή αν λειτουργεί η αγορά κανονικά, λειτουργεί κανονικά και η εστίαση… και το ανάποδο, αν λειτουργεί η εστίαση κανονικά, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο και η αγορά.
Εν μέσω πανδημίας, πως θα μπορούσε να λειτουργήσει η εστίαση; Υπάρχει κάποιο πλάνο στο μυαλό σας, που θα μπορούσε να δουλέψει (π.χ. λιγότεροι πελάτες, περιορισμένο ωράριο κλπ.);
Δύσκολη ερώτηση που μας έχει προβληματίσει όλους και είναι ένα θέμα που συζητάμε μέχρι και σήμερα. Σύμφωνα με αυτά που είδαμε από το καλοκαίρι που λειτουργούσαμε με περιορισμούς, νομίζω ότι η εστίαση όταν ανοίξει πρέπει να γίνει χωρίς περιορισμούς ούτε σε πελάτες ούτε φυσικά σε ωράριο. Είναι ένας κλάδος με πολλά λειτουργικά έξοδα που δεν επιτρέπουν να λειτουργείς σε ένα τέτοιο καθεστώς. Ελπίζουμε ότι όλο αυτό που ζούμε, σε λίγο θα μοιάζει σαν μία κακή ανάμνηση και θα προχωρήσουμε σε μία κανονικότητα με χαμόγελα, χωρίς περιορισμούς και με μία μεγάλη αγκαλιά για τους πελάτες μας, που τόσο πολύ μας έχουν λείψει.
Πιο πολύ επηρεάστηκαν τα καφέ και τα μπαρ ή τα εστιατόρια και τα κέντρα διασκέδασης; Και γιατί;
Όλοι επηρεάστηκαν, άλλοι περισσότερο άλλοι λιγότερο. Αν θέλετε να πούμε ποιο είδος εστίασης επηρεάστηκε περισσότερο, θα έλεγα τα κέντρα διασκέδασης και τα μπαρ, αφού ο περιορισμός που είχαμε στο ωράριο δεν επέτρεψε να δουλέψουν από τον Μάρτιο έως και σήμερα. Ας μη ξεχνάμε ότι η περιοχή μας ήταν με περιορισμό ωραρίου, σχεδόν σε όλη την καλοκαιρινή σεζόν.
Πότε πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στην καθημερινότητά μας;
Δεν είμαι απαισιόδοξος σαν άνθρωπος και μακάρι να βγω ψεύτης αλλά σύμφωνα με το πώς βλέπουμε εμείς την κατάσταση και τις συζητήσεις που κάνουμε με τα Σωματεία σε όλη την Ελλάδα, προβλέπουμε ότι η εστίαση θα είναι σε θέσει να ανοίξει τις πόρτες τις μετά τον Μάρτιο ή και Απρίλιο και σε μία καθημερινότητα από το καλοκαίρι και μετά.
Υπάρχει πιθανότητα για τρίτο lockdown; Και αν ναι πως το σχολιάζετε;
Δεν προβλέπω να υπάρξει ένα νέο lockdown, από την στιγμή που θα αργήσει να τελειώσει αυτό που ήδη διανύουμε. Πιστεύω ότι το lockdown που ζούμε τώρα θα είναι και το τελευταίο, με τον εμβολιασμό και του απαραίτητου αριθμού του πληθυσμού μας.
Είστε χρόνια στο χώρο της εστίασης, πόσος χρόνος πιστεύετε ότι θα χρειαστεί σε μία τέτοια επιχείρηση, προκειμένου να επιστρέψει στην κανονικότητά της;
Η κανονικότητα στα καταστήματα μας θα επανέλθει μόλις ο κόσμος νιώσει ασφαλής. Από εκεί και πέρα, η κάθε επιχείρηση θα κάνει να επέλθει σε μία «οικονομική» ας πούμε κανονικότητα, το λιγότερο σε δύο χρόνια. Και αυτό θα εξαρτηθεί από το ύψος των υποχρεώσεων που άφησε πίσω της, αλλά και την στήριξη του κράτους, μετά το τέλος της πανδημίας. Η στήριξη μετά το τέλος της πανδημίας είναι αυτό που δουλεύουμε και συζητάμε με τα αντίστοιχα Υπουργεία, ώστε να είμαστε έτοιμοι χωρίς απώλειες στον κλάδο μας.
Μία οικονομική έρευνα έδειξε πως για κάθε δέκα μέρες που είναι κλειστή μία επιχείρηση εστίασης, χρειάζεται ένας γεμάτος μήνας λειτουργίας, για να ρεφάρει. Ποια είναι η δική σας άποψη;
Θα μου επιτρέψετε να πάω λίγο παραπάνω και να σας πω ότι σε μία έρευνα που έγινε τις τελευταίες μέρες, από μία πολύ γνωστή εταιρία έρευνας και δημοσκοπήσεων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα κατάστημα εστίασης εν μέσω πανδημίας, αλλά και με τις παθογένειες του κλάδου, από τα προηγούμενα έτη οικονομικής κρίσης, παρουσιάζει αρνητικές ζημιές της τάξεως από -7 έως και -22%, προ φόρων. Άρα νομίζω ότι χρειάζεται πολύ περισσότερος χρόνος εργασίας, όπως επίσης γενναίες και ρηξικέλευθες λύσεις, σε προβλήματα του παρελθόντος.
Μιλάτε με πολλούς επιχειρηματίες του χώρου, τί σας λένε; Ποιοι είναι οι προβληματισμοί τους αλλά και ποιοι είναι οι δικοί σας φόβοι;
Σε όλους τους επιχειρηματίες του κλάδου υπάρχει μία ανησυχία και μία αβεβαιότητα για το μέλλον των καταστημάτων τους και δεν σας κρύβω ότι είναι και δικοί μου φόβοι με τον μεγαλύτερο… να μην δούμε λουκέτα σε καταστήματα. Πιστεύω ότι κάνουμε ότι είναι δυνατόν να αποφύγουμε κάτι τέτοιο, άλλα δεν παύει να είναι ένας μεγάλος φόβος. Το έχω ξαναπεί, προέχει η υγεία όλων των συναδέλφων και του κόσμου και αμέσως μετά να προσπαθήσουμε σαν Σωματείο, να βγουν όλοι με τις λιγότερες απώλειες και σε μία κανονικότητα που θα επιτρέψει ξανά… τα όνειρα.
Θα μπορέσουμε ποτέ να είμαστε όπως ήμασταν, ή πάντα θα υπάρχει ο φόβος και η καχυποψία για ανάλογες καταστάσεις και lockdown;
Πιστεύω ότι ο καιρός που θα είμαστε όπως ήμασταν πλησιάζει, χωρίς να υπάρχει φόβος, χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί, με την περίοδο τις πανδημίας να μοιάζει σαν μία κακή ανάμνηση. Όλοι μαζί μπορούμε να συμβάλουμε σε αυτό και είναι στο χέρι μας το πόσο γρήγορα θα έρθει. Γι αυτό λέμε από την πρώτη στιγμή: μένουμε υγιείς, μένουμε σπίτι, κάνουμε υπομονή για να έχουμε στο άμεσο μέλλον την χαρά να ξανά δούμε αγαπημένα πρόσωπα, αγαπημένα μαγαζιά με διάθεση για μουσική, για θέατρο, για ταξίδια, για ψώνια, για διασκέδαση…